Όταν ξεκινάμε την εξ αποστάσεως άτυπη αξιολόγηση, έχουμε προετοιμάσει το υλικό και έχουμε δίπλα μας ένα τετράδιο, για να κρατάμε σημειώσεις με παρατηρήσεις, όπως συμπεριφοράς, ταχύτητας, λαθών. Ό,τι χρειαστεί ο μαθητής να έχει μπροστά του, όπως κάποια φύλλα γραφής για τις πράξεις των μαθηματικών, κάποια φύλλα με τα προβλήματα, κάποιες δραστηριότητες που χρειάζεται να συμπληρώσει, έχουμε φροντίσει να τα στείλουμε στον γονιό από την προηγούμενη μέρα και να του ζητήσουμε να τα δώσει λίγο πριν την άτυπη αξιολόγηση.
Στα μαθηματικά, οι ασκήσεις στηρίζονται σε ύλη από τα τέλη της προηγούμενης χρονιάς και στις αρχές ή στη μέση της τωρινής χρονιάς. Εξετάζουμε τον μαθητή, ανάλογα με την τάξη που βρίσκεται, στις 4 βασικές πράξεις, όπως πρόσθεση με και χωρίς κρατούμενα, αφαίρεση, με και χωρίς κρατούμενα, απλές πράξεις πολλαπλασιασμού και διαιρέσεις. Τον εξετάζουμε σε απλά και σύνθετα προβλήματα, όπου αιτιολογεί και την πράξη που θα κάνει. Του ζητάμε να μας φτιάξει και ένα δικό του πρόβλημα αφαίρεσης και πρόσθεσης, τα οποία και κάνει στο σπίτι και μας τα στέλνει, πριν την άτυπη εξ αποστάσεως αξιολόγηση.
Από τη δική μας πλευρά, έχουμε ετοιμάσει ορισμένα πράγματα, σε μορφή power point, όπως κομμάτια πάζλ, όπου ρωτάμε για παράδειγμα τον μαθητή, για την πράξη 7+3=, με ποιο κομμάτι θα την ενώσω;
Για τις έννοιες προσανατολισμού χώρου και χρόνου, δείχνουμε για παράδειγμα εικόνα με μια μεγάλη κούκλα και ζητάμε να μας πει σε ποιο από τα καρότσια που βλέπει, θα χωρέσει. Δείχνουμε κάποια τόξα, για να μας πει ο μαθητής την κατεύθυνσή τους ή κάποιες εικόνες να μας πει αν είναι πρωί ή βράδυ και πώς το κατάλαβε ή να μας γράψει τις ημέρες τις ημέρες της εβδομάδας με τη σειρά ή τους μήνες. Συνεχίζουμε με την αναγνώριση χρωμάτων και σχημάτων, όπου μπορούμε να δείξουμε στην οθόνη φύλλα εργασίας με σχήματα και να μας τα αναγνωρίσει, φύλλα εργασίας με σχήματα και χρώματα και να μας τα αναγνωρίσει όσο πιο γρήγορα μπορεί ή να μας σχεδιάσει σχήματα και να μας τα χρωματίσει με κάποια χρώματα. Για τη σειροθέτηση, του δείχνουμε εικόνες με αντικείμενα και του ζητάμε να τα βάλει από το μεγαλύτερο στο μικρότερο ή το αντίθετο. Του δείχνουμε εικόνες από μια ιστορία και του ζητάμε να τις βάλει σε σειρά, του δείχνουμε εικόνες με αριθμούς και του ζητάμε να τις βάλει σε σειρά από τον μικρότερο στον μεγαλύτερο αριθμό. Κατόπιν, του ζητάμε να μας μετρήσει, για παράδειγμα από το 1 έως το 10 και ανάποδα, να μας μετρήσει ανά 2 ή ανά 5. Εξετάζουμε τον μαθητή στις προπαίδειες, με την προϋπόθεση πως τις έχει κάνει στο σχολείο. Δίνουμε έμφαση στις προπαίδειες το 2,5 και 10. Για τη θεσιακή αξία των αριθμών, στο φύλλο εργασίας με αριθμούς, που έχουμε στείλει στον μαθητή, όπως και έναν πίνακα με ΧΔ, ΧΕ, Χ, Ε, Δ, Μ, του ζητάμε να διαβάσει τους αριθμούς και να τους τοποθετήσει ανάλογα με την αξία τους στην κατάλληλη θέση στον πίνακα.
Για τα προβλήματα, αρχικά δίνουμε προβλήματα με μία πράξη και κατόπιν με περισσότερες πράξεις. Στο σημείο αυτό, μας ενδιαφέρει το κατά πόσο ο μαθητής έχει κατανοήσει το πρόβλημα, ώστε να φτάσει στο κομμάτι των πράξεων και κατόπιν, να μπορεί να αιτιολογήσει την επιλογή των πράξεων.
Καθ’ όλη τη διάρκεια της αξιολόγησης παρατηρούμε τη συμπεριφορά του μαθητή και κρατάμε σημειώσεις, αν για παράδειγμα, αγχώνεται, αν δεν μπορεί να σκεφτεί υπό την πίεση του χρόνου, για το χρόνο που χρειάζεται να ολοκληρώσει μια δραστηριότητα. Εφόσον διαπιστώσουμε πως υπάρχουν σημαντικές δυσκολίες, είναι σημαντικό ο μαθητής να αξιολογηθεί από δημόσιους φορείς.