Ο μαθητής που διαβάζει με ευχέρεια είναι αυτός που διαβάζει με ακρίβεια, ταχύτητα και έκφραση, ανάλογα με το ύφος του κειμένου. Είναι σε θέση να αποκωδικοποιεί λέξεις και προτάσεις, να κάνει προβλέψεις για τη συνέχεια του κειμένου, να δίνει έμφαση στα σημεία στίξης και να χρησιμοποιεί το σωστό λεξιλόγιο. Ένας μαθητής που δυσκολεύεται να διαβάσει ένα κείμενο είναι αυτός που διαβάζει διστακτικά ή κομπιαστά, δε σταματάει στα σημεία στίξης, αγνοεί τα βασικά χαρακτηριστικά ενός κειμένου, δεν κατανοεί το νόημα του κειμένου εύκολα, παραλείπει λέξεις και δυσκολεύεται να εντοπίσει το σημείο που βρίσκεται την ώρα της ανάγνωσης.
Πώς η πράσινη και η κόκκινη κάρτα μπορούν να τον βοηθήσουν στην ενίσχυση της αναγνωστικής ευχέρειας;
- Κόβουμε από ένα πράσινο χαρτόνι ένα τετράγωνο και με μαύρο μαρκαδόρο γράφουμε τη λέξη ¨προχώρα¨.
- Κόβουμε από ένα κόκκινο χαρτόνι ένα τετράγωνο και με μαύρο μαρκαδόρο γράφουμε τη λέξη ¨σταμάτα¨.
- Σε ένα άσπρο φύλλο Α4 φτιάχνουμε έναν πίνακα, όπου σε μια στήλη γράφουμε ¨Αριθμός Παραγράφου¨, στη δεύτερη στήλη ¨Σημείο δυσκολίας¨ και στην τρίτη στήλη ¨Τρόπος διόρθωσης¨.
- Δίνουμε στον μαθητή ένα κείμενο, ανάλογα με το επίπεδο που βρίσκεται και τις κάρτες.
- Μόλις του δείξουμε την πράσινη κάρτα, ο μαθητής θα ξεκινήσει να διαβάζει το κείμενο. Η πράσινη κάρτα σημαίνει πως είτε ο μαθητής κατανοεί αυτό που διαβάζει και μπορεί να εντοπίσει τη βασική ιδέα είτε πως διαβάζει σωστά τις λέξεις ή τις προτάσεις ή την παράγραφο.
- Μόλις του δείξουμε την κόκκινη κάρτα, εκείνος θα πρέπει να σταματήσει. Αυτό σημαίνει πως δυσκολεύεται να διαβάσει κάποια λέξη ή πρόταση ή παράγραφο ή πώς δεν καταλαβαίνει αυτό που διαβάζει και χρειάζεται να γυρίσει πίσω για να το κατανοήσει.
- Όταν ο μαθητής σταματήσει, πρέπει να σκεφτεί τα εξής:
-Ποιες λέξεις δεν έχω διαβάσει σωστά;
-Έχω παραλείψει λέξεις στο κείμενο;
-Χρησιμοποιώ τη σωστή ταχύτητα ανάγνωσης;
-Έχω σταματήσει στα σημεία στίξης;
-Έχω κατανοήσει αυτά που διαβάζω, ώστε να πω με δικά μου
λόγια αυτό που κατάλαβα;
Μόλις ο μαθητής διορθώσει αυτά που πρέπει, του δείχνουμε την πράσινη κάρτα και συνεχίζει την ανάγνωση.
8. Μόλις ο μαθητής ολοκληρώσει την ανάγνωση του κειμένου, παίρνουμε το άσπρο φύλλο Α4 με τον πίνακα. Στη διάρκεια της ανάγνωσης, έχουμε ήδη σημειώσει τον αριθμό της παραγράφου και τα αναγνωστικά λάθη που έχει κάνει. Μαζί με τον μαθητή, γράφουμε τους τρόπους που βρήκε, ώστε να διορθώσει τα λάθη που έκανε στη διάρκεια της ανάγνωσης.
Αυτό έχει ως αποτέλεσμα ο μαθητής να εντοπίζει τα αναγνωστικά του λάθη, να διορθώνεται μόνος του, με τρόπους που εκείνος έχει βρει και να διαβάζει με ευχέρεια, κατανοώντας το περιεχόμενο του κειμένου. Ο τρόπος ενίσχυσης της αναγνωστικής ευχέρειας προτείνεται και για το μάθημα που γίνεται εξ αποστάσεως.