Το πλάνο κατανόησης σχετίζεται με την ανάγνωση ενός κειμένου και την κατανόησή του.
Σύμφωνα με μελέτες,
ένας καλός αναγνώστης μπορεί να οργανώσει και να σχεδιάσει ένα πλάνο κατανόησης επιτυχώς, αφού θυμάται αυτά που διάβασε, συνδύασε αυτά που ήδη γνωρίζει με τις καινούριες πληροφορίες,
εντόπισε τις λεπτομέρειες και βρήκε την κεντρική ιδέα.
Πώς, λοιπόν, οργανώνεται το πλάνο κατανόησης;
1.Παίρνουμε ένα φύλλο Α4 με γραμμές και γράφουμε τις εξής ερωτήσεις:
-Τί θα διαβάσω αυτήν τη στιγμή και για ποιον λόγο; (π.χ. για ξεκούραση, για ευχαρίστηση, για να γράψω μια έκθεση, για να
απαντήσω σε ερωτήσεις)
-Από τον τίτλο του κειμένου, τί ήδη γνωρίζω για το θέμα;
-Χρειάζεται να δώσω σημασία στις λεπτομέρειες του κειμένου;
2.Ο μαθητής απαντάει τις ερωτήσεις με όσες λεπτομέρειες μπορεί.
3.Συνεχίζουμε με τις υπόλοιπες ερωτήσεις.
-Ποιες ερωτήσεις θέλω να θέσω στον εαυτό μου, διαβάζοντας τον τίτλο; (π.χ. Τί πιστεύω πως θα διαβάσω; Αυτά που θα διαβάσω, έχουν σχέση με αυτά που έχω στο μυαλό μου;)
-Τί πιστεύω πώς θα μάθω, αφού διαβάσω το κείμενο;
4.
Ο μαθητής ξεκινάει να διαβάζει το κείμενο. Μπορούμε ενδιάμεσα να τον διακόπτουμε, ώστε
να κάνουμε ερωτήσεις κατανόησης και να δούμε κατά πόσο είναι συγκεντρωμένος την ώρα που διαβάζει.